Leharcolt létrákon, farönkökön másztunk ki a Nagykőhavasig, hogy beláthassuk a...
Elkerültük a legismertebb túraútvonalat, és a Hétlétrák helyett annak kistesóját, a Tamina-szurdokot választottuk, aminek tetejére kikapaszkodva elénk tárult a pazar kilátás.

… tarkított kanyonon vezet az utunk a Nagykőhavas csúcsáig (1843), amit a Hétlétrák kistesóján, a Hasadtkőn, másik … Mivel az utóbbi napokban bőven volt szerencsénk kánikulához, ezért a „Laza Pistás” túrák következő részében , úgy döntöttünk, hogy az egyik legnépszerűbb turistalátványossággal tarkított útvonalat vesszük célba, a Nagykőhavast, de nem a szokásos módon … Sok nagycsaládos ugyanis nem méri fel annak a kockázatát, mit jelent az összes létrát megmászni, és hogy a kisebb gyerekek mennyire bírják az emelkedőt, ha nincsenek hozzászoktatva a túrákhoz. De sebaj! … Ahhoz, hogy a Nagykőhavas másik oldalán felkapaszkodjunk, mint a térképünkön is látszik, nekünk sem volt sokkal másabb az utunk. … Néhol farönkön, máshol leharcolt létrán vagy patakból kiemelkedő köveken kelünk át, máshol lánc segíti a feljutást. … Az útvonal nagyítható túratérképen: Más túrák Erdélyben: Ködösre sikeredett a vért izzasztó Csalhó-túra, de legalább a lépcsőkből elegünk lett Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk …

Fodros csúcsok, szűk katlanok, meredek falak között búcsúztattuk a telet, a Bucsecs...
Látványban és izgalmakban gazdag útvonalat választottunk, amelyet végigjárva kiderült, ha egy székely azt mondja, csak a „bütüig” megyünk, azt jelenti, elmegyünk a falig.

… A Szilágyi Pista féle „laza túrákról” csak annyit, hogy részletesen leírtam min mentünk keresztül a Fogarasi-havasokban (majdnem otthagytuk a fogunkat), vagy mekkora erőfeszítés kellett ahhoz, hogy a Királykőt ne csak megmásszuk, de másnap le is jöjjünk … A másik arca a titokzatos, ámulatba ejtő, amelyet a természetet tisztelő túrázóknak és sziklamászóknak engedi fellebbenteni. Erre a részre voltunk kíváncsiak mi. … Már ha a fák a földben, a helyükön álltak, hisz az erős szélfúvás sok felszíni gyökerű fát tövestől kicsavart a hangyák és más bogarak nagy örömére. … Ha már egy felment, akkor a másik kettő is követte, és csakhamar mindenki meggyőződhetett, hogy az Eszterő-nyeregről nem érte meg lejönni. … Más túrák Erdélyben: A fogunkat szinte otthagytuk a hófödte Transzfogarasi úton, de bevettük a Fogarasi-havasokat Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, …

A Kárpátok legmagasabb és leghosszabb hegylánca a feketeöves túrázóknak is kihívás, és a téli túrák, amikor a hóval, jéggel is meg kell küzdeni, mindig extraveszélyeket rejtegetnek. Így...

… A Fogarasi-havasokban még nem jártam, de a téli túrákba már jókora kanállal belekóstoltam a Bucsecs-hegység Padina keresztje felé menet, a Nagyhagymás és Öcsém-tető csontig hatoló hóvihar szerű szélfújásában és a beavató szertartással felérő Keresztényhavas … Rossz útra jelentkeztél be A téli túrákra különösen igaz, hogy kíméletlenek tudnak lenni. Elsősorban a szintkülönbségek miatt, amikkel amúgy is szembe nézne az ember, de ilyenkor a jégtől csúszós út, a hótól extra lassú lépések sem nekünk kedveznek. … Reklám Ahhoz, hogy ha nem is kényelmes, de biztonságosabb legyen a mászás, a téli időszaban a meleg, réteges öltözék, a megfelelő felszerelés (hágóvas/mászóvas, túrabot, hófogó, elegendő élelem, víz és némi édesség) és a kevés csomag (csak a legszükségesebb … Máskor ebédlő is van berendezve. Ugyancsak itt, 17 éve a szálló mellé felépítették az első jégtemplomot is. Az építményekhez szükséges jégkockákat a tó jegéből vágják ki. … Más túrák Erdélyben: Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint …

Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig...
Brassópojánára legtöbben azért látogatnak, hogy sílécekre, hódeszkára pattanva a lefelé siklást élvezzék. Mi a síelőkkel ellentétes irányban felfelé haladtunk, és meghódítottuk a Keresztényhavas...

… Legtöbben ugyanis nem azért jönnek ide, hogy hegyet másszanak: sízős, szánkós és hódeszkás élményekre … A hegy megmászása egyfajta szertartása, tűzkeresztsége, túrákat megelőző túra a brassóiak számára, akik évszázadok óta járnak ide. … Még Orbán Balázs is Mons Gymnicusnak (Deákhavasnak) nevezte a hegyet, miután az 1543-ban alapított szász gimnázium diákjai minden évben meglátogatták a havast, itt tartották az évzáró ünnepélyüket, de havonta egyszer túrákat is szerveztek ide. … A Vörös jelzés egy ideig szorosan a Zerge (Capra Neagră) telegondola mellett haladt, majd száz méteres emelkedés után a másik vörösen jelzett útvonalba olvadt bele. … Max egy-két csusszanást, amit rosszabb esetben a hanyatt vágódásuk követett (ki előre, ki hátra), de ez másnak is betudható volt. … Más túrák Erdélyben: Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint két tök a tejködben: téli túra a Szegelet-havas gerincén Egyeskő, ahonnan az állatkerti Nagysziklát „lopták …

Őszi vörösekben és sárgákban pompázó panorámákkal, eklektikus ösvényekkel lepett meg a Brassó...
Közepesen nehéz őszi túrán ismertük meg a Brassóhoz közeli Feketehalom környékét: bevettük a hegyet és a várat, majd a tavaknál pihentünk meg.

… A hegynek azonban csomó más neve is van, mint a Feketehegy, Nagy-Feketehegy, szászul a Schwarzberg, románul a Măgura Codlei, és nem mindegy, hogy melyik nevén szólítjuk, amikor túrázni megyünk oda, mert könnyedén a Szilágyságban vagy Szlovákiában találjuk … Ide egy kevésbé élesen emelkedő, néhol sziklás és mászós szakaszon jutottunk fel, majd csakhamar a már karnyújtásnyira, 20 percre lévő Kotla 1292 m-es csúcsához is eljutottunk. … Általában ez nem csak sokkal gyorsabb, de könnyebb is szokott lenni, időben most sem volt másként, 1,5 óra alatt leértünk, a lefelé vezető utat azonban a bokatörős kövek, a sziklás út miatt könnyűnek azért nem lehetne nevezni. … Esetleg szórakoztatónak azok számára, akik élvezik a néhol mászást is igénylő terepet, amire nem igazán számítottunk, amikor útnak indultunk, de legalább változatos túraútvonalban volt részünk. … Más túrák Erdélyben: Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint …

Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek...
Bár a Királykő nem tartozik a legmagasabb romániai hegyek közé, szintemelkedései, mészkőfal akadályai miatt kösse fel a gatyáját, aki meghódítaná legmagasabb pontját, a Pásztor-csúcsot (2238 m),...

… A másik, amin mi is mentünk, az direkt módon vitt fel a Pásztor-csúcs felé, a terep fokozatosan vált egyfajta mészköves mászópályává a La Zaplaz sziklaüregei környékén. … Utólag elgondolva a nagy felkészülésemből épp a mászóleckék maradtak ki, de itt bepótoltam. … Más hegyeknél a lemenés felüdülés, ezért volt különleges a Királykő gerincén túrázni. … A nagy szintkülönbségek, a sziklamászás, illetve az, hogy időben sem könnyű fel vagy lejutni róla, mindez a nehéz túrák közé emeli a Királykőt. … Más túrák Erdélyben: Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint …

MCC – Hogy az ízléstelenség határa hol húzódik, mindenki magának eldöntheti
Vitorláskikötő, ingyenes sítábor a Tátrában, nagyvonalú ösztöndíjak, kiscsoportos, gyakorlatorientált órák. A Mathias Corvinus Collegiumban a magyar közoktatásban ismeretlen luxusban és módszerekkel...

… A kurzusokon kívül a középiskolás program másik vonalát a havonta egyszer, szombatonként megtartott előadások adják. … színvonalon – az iskolában szintén nem igen találkozhatnak), közös túrákon, táborozásokon és nemzetközi tanulmányutakon is. … A második, hogy doktoranduszként csatlakoznak az MCC PhD Programjához, amelyben tudományos kutatásaikhoz kapnak segítséget és támogatást. … A »Másnak miért nincs?« kérdés tehát itt is megáll, de az talán nem akkora probléma, hogy évente több ezer diák ingyen vagy nagyon kevés pénzért nyaral a Balatonnál.” … A korábban egy budapesti központtal működő MCC az elmúlt években gyors terjeszkedésbe kezdett, ma már Magyarországon 15, Erdélyben 8 helyszínen vannak jelen, kiegészülve a beregszászi központjukkal. …

Nagyhagymás és Öcsém-tető: külön-külön is elég lenne, de mi megcsináltuk egyben
Kipróbáltuk a Háromszéki EKE kétnapos túráját, amin útba ejtettük a Nagyhagymás-csúcsot és az Öcsém-tetőt is, közben egy életre elegünk lett a csúcspálinkából.

… Ezerhétszáz méter magasan egy teljesen más világ tárul elénk a Nagyhagymás-hegységben. … közepette próbálunk a túraútvonalon maradni, olyan látvány fogad minket a csúcs közelében, mintha egy másik … Spoiler alert: előreláthatóan nem kell majd minket elringatni, anélkül is mélyen alszunk majd, ami főleg a mászás utáni pálinkázás hozadéka is lesz. … A forrás után és a menedékház előtt csupán pár száz méter marad az útból, mégis obszcén kinyilatkoztatásokkal mászok felfelé. … Ráadásul 1700 méter magasan egy teljesen más világ tárul elénk a Nagyhagymás-hegységben. Miközben jeges széllökések közepette próbálunk a túraútvonalon maradni, olyan látvány fogad minket a csúcs közelében, mintha egy másik bolygóra érkeztünk volna. … Így inkább annak örültünk, ha marad bennünk szufla, hiszen másnap reggel még fel akartunk araszolni az Öcsém-tetőre (1707 m) is. Bár egy kiadós pityókatokány után – amit vacsora gyanánt készítettünk – minden könnyebb. … Más túrák Erdélyben: Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint …

A felhők fölött jártunk a Bucsecs-hegységben, ahol derékig ér a hó
Könnyű és látványos túrát ígért a Bucsecs-hegység Mălăiești menedékházig vezető túraútvonala. Aki azonban ennél tovább menne, az jó ha tudja, hogy a Padina keresztig vezető meredek emelkedő már nem...

… Azt pedig – a túra megtétele után – nem győzöm hangsúlyozni, hogy az időjárás mennyire becsapós tud lenni, ezért érdemes rétegesen öltözködni, és a magas hegyi túrákhoz megfelelő felszereltséggel elindulni. … A magashegyi túráknál egyébként érdemes megfigyelni, ahogy a táj 100 méterenként változik. … A kilátóhoz érve már találkoztunk másokkal is, ott az volt a szabály, hogy a régi csapat átadja a helyét az újnak, és odébb pihen meg a leereszkedés előtt. … Igen ám, de aki már mászott fel valahová, az tudja, hogy még a felfelé vezető biztos lépések is bizonytalanná válnak lefelé menet, és a masszív hórétegben itt is ez történt. … Más túrák Erdélyben: Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint …

Túlélő túra Bélavárára: vezető nélkül, ködben és hóban három óra alatt tettük meg a kétórás távot
Terveink ellenére tapasztalt túrázók nélkül voltunk kénytelenek nekivágni a Bélavárára vezető gyalogtúrának. Elővettük hát a bakancsot és az esőkabátot, és bár az eső, köd és a már bokáig érő hó...

… kíváncsi szemnek, és rémisztő is egy tapasztalatlan túrázó csapatnak, mert hát ha ez a tény nem lenne elég, bennünk él a magyarok pesszimizmusa is, ami valami hasonlót mondatott velünk: „szépnek szépek a mészkő magaslatok, de hát mi ezt még meg is kell másszuk … Reklám Ott álltunk vizesen, sárosan, más opció azonban nem nagyon volt. „Szívesen, ha muszáj” alapon megmásztuk. … Itt azonban már biztosak voltunk benne, hogy „csak” a két órás utat másszuk meg, ami nekünk három óra alatt jött össze. Fáradtak voltunk, de igazán csak attól tartottunk, hogy a lejövés még lassabb lesz és ránk sötétedik. … Más túrák Erdélyben: Végigcsináltuk a brassópojánai beavató szertartást: a síparadicsomtól a Keresztényhavas csúcsáig másztunk Kíméletlenül megizzasztott, de mészkőfalaival felejthetetlen élményt nyújtott az erdélyi hegyek királya, a Királykő Mint …

Kövess minket Facebookon is!