Ezeréves magból támasztották fel a Bibliában is szereplő fafajtát

2024. szeptember 25. – 15:47

Tudósok felélesztettek egy ezer éves, Júdeai-sivatagban talált magot, 14 év után egy olyan fa nőtt ki belőle, amely még a Bibliában feljegyzett, azóta elveszett nemzetséghez tartozhat – írja a Live Science.

A régészek még az 1980-as évek végén ásták ki az ősi magot egy barlangból, a Júdeai-sivatagban, a kutatók mostanra 3 méteresre növesztették a a „Sheba” névre keresztelt fát. A Communications Biology című folyóiratban szeptember elején megjelent tanulmány azt írja, a tudósok DNS-, kémiai és radiokarbon-elemzéseket végeztek el a fán, ezzel új nyomokat tártak fel eredetéről.

A sivatagban talált Commiphora mag és abelőle fejlődött növény – Fotó: Guy Eisner

A tanulmány szerint a felfedezett mag a Kr. u. 993 és 1202 közötti időszakból származik. A DNS-vizsgálatok azt mutatták, hogy a fa a Commiphora család egyedülálló fajához tartozik: ez Afrikában, Madagaszkáron és az Arab-félszigeten terjedt el, és aromás gyantáiról volt híres. A kutatók azt gyanítják, hogy ez lehet az a fa, amelynek gyantáját a Bibliában „tsori”-nak neveztek és gyógyító balzsamként használtak.