RISE Project: illegális fával kereskedők reklámoztatták magukat a köztévében

2022. május 18. – 08:28

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A TVR vezetősége elismerte, hogy komoly szakmai problémák merülnek fel az „ismeretterjesztő sorozat” kapcsán.

„Hogyan jutott a közszolgálati televízió oda, hogy lopott fával való kereskedelem miatt szankcionált vagy büntetőeljárás alá vont vállalatok érdekeit támogassa?” – teszik fel a kérdést a RISE Project oknyomozó portál munkatársai a legújabb riportjuk kapcsán. Majd arról írnak, hogy a TVR kifogásolt műsorának hátterében az összeférhetetlenség gyanúja is felmerült.

A közszolgálati tévé „Szeretem az erdőt és szerelmes vagyok a fába” címmel hónapok óta minden szombaton riportsorozatot sugárzott, amelyben a faipart mutatja be, kizárólag pozitív megközelítésben. A 10 perces epizódokban a faipari vállalatok képviselői jelennek meg, akik arról beszélnek, hogy miként támogatják a helyi közösségeket, és milyen hatékonyan használják fel a fát.

A riporteri feladatokat Cătălin Tobescu, a Prolemn nevű civil szervezet vezetője (melyet a nagy fafeldolgozó vállalatok támogatnak, köztük olyanok is, melyeket illegálisan kitermelt fával való kereskedelem miatt vádoltak vagy büntettek meg), illetve Răzvan Petrișor, a TVR újságírója és a televíziós sorozat projektvezetője felváltva látta el.

A RISE Project kifogásolja, hogy a faipari reklámnak is beillő kisfilmekben egyáltalán nem esik szó az illegális fafeldolgozásról, ahogy azokról a szankciókról és a büntetőjogi vizsgálatokról sem, amelyekben adott esetben a reklámozott a vállalatok is érintettek voltak.

Például a HS BACO Panels, a Holzindustrie Schweighofer csoport hat termelési egységének egyike kapcsán sem hangzanak el kényelmetlen kérdések. Tavaly a Holzindustrie Schweighofer (új nevén HS Timber Production) a faiparban történelmi jelentőségűnek számító, több mint 10 millió eurót kitevő bírságot kapott a Gazdasági Versenytanácstól, többek között azért, mert a fa felvásárlásánál versenyellenes gyakorlatokat alkalmazott. A vállalatnál továbbá az elmúlt években több, fával megrakott vonatszerelvényt is lefoglaltak, mert a szállítmányok nem rendelkeztek a szükséges törvényes dokumentumokkal – írják.

A cég egyébként a Prolemn egyesület egyik támogatója is. Egy, a RISE Project birtokába jutott szerződéstervezet szerint a Schweighofer 145 000 euróval készült támogatni az egyesületet. A pénzt arra kellett volna használni, hogy „az ágazatban működő szervezetek közös kommunikációs platformját fejlesszék”.

A Prolemn elnökének egyébként az illegális fakitermeléssel kapcsolatos álláspontja több, a TVR által sugárzott epizódban is teret kapott. Tobescu egyebek mellett manipulációval vádolta és támadta azokat a civil szervezeteket, amelyek felléptek a falopás ellen.

A RISE Project összeférhetetlenségre vonatkozó felvetése kapcsán Răzvan Petrișor kijelentette, hogy a műsornak nem volt a közszolgálati tévé által elkülönített gyártási költségvetése, és a forgatásokat a szabadidejében végezte.

Azt is állította, hogy a műsor készítését a Prolemn támogatta dokumentációval, illusztrációkkal, és az egyesület segítette a megszólalók, állami és magán erdészeti vállalatok erdészeinek, valamint iparosoknak és bútorgyártóknak a meghívásával, akik szerinte csak legálisan kitermelt fát használnak, és akik tiszteletben tartják az összes országos és nemzetközi jogszabályt.

A portál riporterei viszont kiderítették, hogy miközben Răzvan Petrișor a TVR által később sugárzott filmeket készítette, a felesége pénzt kapott a Prolemntől az Imediat Vision SRL nevű cégen keresztül. Tavaly az egyesület több mint 65.000 lejt, azaz 13.000 eurónak megfelelő összeget utalt át a vállalatnak, mely médiareprezentációs szolgáltatásokkal foglalkozik.

Petrișor ezzel kapcsolatban azt állította, hogy nem tudja, milyen szolgáltatásokat nyújtott a felesége cége a 13 000 euróért cserébe.

A RISE Project szerint a TVR vezetősége ellenőrizte az általuk közzétett információkat, majd közölték, hogy „számos problémát fedeztek fel mind a műsor tartalmát, mind a gyártást és sugárzást lehetővé tevő vezetői döntéseket illetően”. A TVR emellett felfüggesztette a sorozat tervezett megismétlését a „Viața Satului” című műsor keretében.