Kicsit rázósak, de legalább vannak: bicikliutakat teszteltünk Kolozsváron

2022. július 9. – 18:45

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Pár hónapja sikerült a városvezetésnek befejezni a Magyar (B-dul 21 december 1918) utca egy jókora szakaszának a felújítását, és ezzel együtt a bicikliút-hálózat is bővült. Biciklire pattantunk, és ezzel az új szakasszal együtt más biciklisávokat is leteszteltük. Pacsó Norbert írása.

Az utunkat a Donát negyedbe kezdtük, a Napoca szállónál, ahol szinte a Törökvágás aljáig megszakítás nélkül közlekedhettünk bicikliúton. Ennek a szakasznak az állaponta borzalmas, nem csak a bicikli-, hanem a kocsiút is tele van kátyúkkal.

Fotó: Pacsó Norbert

A bicikliút csak a Donát úton folytatódik a járdán

A Törökvágáshoz közeledve hirtelen eltűnik a bicikliút, ezt egy tábla sem jelzi, így a biciklisek egy szakaszon lekényszerülnek az úttestre. Járdára festett biciklisávval is találkoztunk ezen a környéken, ami nem a legkényelmesebb megoldás, például ilyen magas szegélyek zavarják az tekerők kényelmét, nem a legkellemesebb ezeken legurulni, ha nincs teleszkóp a biciklin.

Tovább haladva már csak az út egyik oldalán közlekedhetnek a biciklisek, amit nem tartunk feltétlen biztonságosnak, mert akik a Donát útról a Törökvágás felé tartanak, azok szembetalálkoznak az abból az irányból érkező autósokkal.

A bicikliúton parkoló kocsik miatt sokszor lekényszerültünk az úttestre, ahol az autósok ledudáltak, mert nem a bicikliúton közlekedtünk. Ezen a szakaszon ez a paradoxon rengetegszer előfordult velünk is, és sok más ismerősünkkel egyaránt.

Ezután nem sokkal a bicikliút véget ér. Mivel itt biciklisek számára egyéb kijelölt útvonal már nem található, visszafordultunk a központ felé, és rátértünk a tavaly márciusban felújított Fürdő (Cardinal Iuliu Hossu) utcára, melyet egyirányúvá alakították át, és egy zöld biciklisávval is ellátták.

Hangulatos és kellemes a Sétatér melletti utca, amelyen végighaladva a Magyar Operához érkezünk. Már többször láttunk taxisokat hosszú perceken keresztül parkolni ezen a biciklisávon is, ezzel vagy várakozásra, vagy az úttestre való letérésre kényszerítik a kerékpározókat.

Fotó: Pacsó Norbert

Egy éles jobbkanyar után a Szent György/Béke (Lucian Blaga) térig tekertünk, amelyet keresztül-kasul szelnek a bicikliutak.

A tértől bicikliúton több irányba is tovább lehet haladni: a Hajnal negyed irányába, a városháza felé, vagy akár a Főtérre. Ahogy zöldre váltott a jelzőlámpa, elindultunk a a Jókai (Napoca) utcán át a Főtérre, de sajnos, pár méter megtétele után meg is kellett állnunk egy a bicikliúton parkoló autó miatt.

Fotó: Pacsó Norbert Fotó: Pacsó Norbert
Fotó: Pacsó Norbert

Úgy látszik, nem csak a taxik, más személygépkocsik is nyugodtan parkolnak a bicikliseknek kijelölt sávon.

Az utca végén a bicikliút kifogyott alólunk. Nem igazán tudtuk eldönteni, hogy most akkor vágjunk be a kocsik elé, vagy a szemközti járdán folytassuk az utunkat.

Végül megvártuk, hogy zöldre váltson a gyalogosok számára a jelzőlámpa, és a gyalogátkelőhelyen mentünk át, egészen a Főtér Deák Ferenc (B-dul Eroilor) utca felőli sarkáig. A tér keleti oldalán eddig is volt biciklisek számára elkülönített sáv, nemrég zöld burkolatot kapott, hogy egyértelműbbé váljon a kijelölés. A gyalogosoknak viszont még ennek ellenére sem tűnik fel, hogy ez itt egy bicikliút, emiatt gyakran szólnak a csengők a bicikliken, és sokszor mérgelődnek az erre tekerők.

Kolozsvár egyik semmibe vezető bicikliútja, a Főtér keleti oldalán. Fotó: Pacsó Norbert

A Főtértől búcsúzva egy újabb jobbost vettünk, és rátértünk a néhány hónapja gyönyörűen felújított Magyar utcára. Addig haladtunk rajta, míg véget nem ért a zöld sáv: sajnos csak a Mărăști negyedi Lidl környékéig jutottunk. Itt irányt váltottunk – a 33 fokos hőség miatt a legközelebbi fagyizó felé – közben azon morfondíroztunk, hogy majd, ha folytatják az út felújítását, remélhetőleg ez a bicikliút is hosszabb lesz.

Hétvégi forgalom egy meleg szombati délután

Ez itt már a Horea utca. A buszmegálló kikerülésére sajátos megoldást talált a városvezetés, ha megérkezik a busz, az utasokat a buszmenedék mögött kerülhetik ki a bringázók.

Fotó: Pacsó Norbert

Meg kell jegyezzem, hogy Kolozsvár zöld bicikliútjainak felülete meglehetősen göröngyös, szóval, ha nincs a bringán teleszkóp, vagy egy szélesebb gumi, akkor eléggé rázós utazásban lehet részünk. Számunkra rejtély, hogy miért nem simábbak ezek a bicikliutak, talán azért, hogy ne csússzanak annyira.

Tesztünk során kiderült, hogy az Árpád (Traian) hídon levő két bicikliút a város legfölöslegesebb bicikliútja. Nem kezdődik semminek a folytatásaként, és nem végződik semminek a kezdeteként, így egyáltalán nem melegít az a puszta létezésük.

Mindent egybevetve, Kolozsváron egyre több a járható bicikliút, de még bőven akad javítani- és bővítenivaló. A nagyvárosi biciklizés alternatív közlekedési eszközként viszont csak akkor lehet igazán népszerű, ha korszerű, megfelelően megtervezett és biztonságos bicikliút-rendszer szolgálja ki a bringásokat.

A cikk szerzője egyetemista, a Transtelex gyakornoka.

A Transtelex egy egyedülálló kísérlet

Az oldal mögött nem állnak milliárdos tulajdonosok, politikai szereplők, fenntartói maguk az olvasók. Csak így lehet Erdélyben cenzúra nélkül, szabadon és félelmek nélkül újságot írni. Kérjük, legyél te is a támogatónk!

Támogató leszek!
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!